– Πως σας κλέβουν μπροστά στα μάτια σας χωρίς να το αντιληφθείτε;
– Ποιος είναι ο τρόπος για να αποφύγετε τη κλοπή που κάνουν σχεδόν όλοι οι έμποροι πετρελαίου;
– Ποιο το κόστος από τη “κλοπή” που πάει στη τσέπη των επιτήδειων;
Το “tromaktiko” μπήκε στα άδυτα των εμπόρων και σας παρουσιάζει ένα πλήρες ρεπορτάζ για να…
γλιτώνετε εφεξής από 35 έως 65 ευρώ σε κάθε γέμισμα.
Καλό είναι αυτό το άρθρο να το μοιράσετε σε φίλους, συγγενείς και γνωστούς, όπως επίσης το ιδανικό θα ήταν να το εκτυπώσετε. Σίγουρα θα σας χρειαστεί την επόμενη φορά που θα γεμίσετε (θα τη γεμίσετε όντως;) τη δεξαμενή σας με πετρέλαιο θέρμανσης.
Μα εμένα δεν με έχουν κλέψει ποτέ. Βλέπω τον μετρήτη πετρελαίου.
Και πολύ καλά κάνεις αγαπητέ αναγνώστη. Καλά κάνεις και βλέπεις τον μετρητή. Δεν ήξερες όμως κάτι πολύ απλό. Όταν έρχεται το φορτηγό για να γεμίσει τη δεξαμενή πετρελαίου του σπιτιού σου, ξεδιπλώνει έναν τεράστιο λαστιχένιο σωλήνα. Αυτός ο σωλήνας λοιπόν είναι το μεγάλο κοινό “μυστικό” των εμπόρων πετρελαίου. Τι εννοώ;
Όταν έρχεται ο έμπορας, η μάνικα ή αλλιώς ο λαστιχένιος σωλήνας που ξεδιπλώνεται από το φορτηγό είναι άδειος. Τι σημαίνει πρακτικά αυτό; Ότι όταν ξεκινάει να ανεφοδιάζει τη δεξαμενή σου, γράφει και ξαναγράφει ο μετρητής αλλά στη δεξαμενή δεν έχει πέσει ούτε “ml” από πετρέλαιο.
Πρόσεχε όμως. Δεν σε κλέβει εκεί ο έμπορας. Ορθώς δεν τρέχει η μάνικα, γιατί απλά λειτουργεί όπως το κοινό λάστιχο που ποτίζουμε. Ανοίγουμε τη βρύση και μετά από κάποια δευτερόλεπτα και αφού γεμίσει με νερό το λάστιχο βλέπουμε το ύδωρ.
Άρα, με μια μικρή έρευνα που κάναμε, διαπιστώσαμε ότι η μάνικα των φορτηγών που μας ανεφοδιάζουν με πετρέλαιο συνήθως είναι “μονή”, άρα όταν γεμίζει παίρνει περίπου 40 λίτρα πετρελαίου. Κάποιοι ωστόσο, έχουν διπλές μάνικες, οπότε τα λίτρα ανεβαίνουν στα… 70.
Το μεγάλο κόλπο…
Έστω ότι έχεις παραγγείλει έναν τόνο πετρέλαιο. Δηλαδή 1000 λίτρα. Ξεκινάει το γέμισμα της δεξαμενής. Κάποια στιγμή γράφει το κοντέρ 1000 λίτρα και αμέσως ο έμπορος κλείνει τη μάνικα. Στη καλύτερη των περιπτώσεων σου έχει κλέψει 40 λίτρα, αν έχει διπλή μάνικα 70 λίτρα και αν είναι μέγα λαμόγιο κάνει μια παύση γύρω στα 850 λίτρα, γυρνάει τη μάνικα σε εξαερισμό και συνεχίζει να γράφει το κοντέρ βάζοντας “αέρα κοπανιστό” κυριολεκτικά.
Και εσύ, ο κακομοίρης που τσεκάρεις τη δεξαμενή βλέπεις τον αέρα και νομίζεις ότι κατεβάζει λίτρα με πετρέλαιο.
Τι πρέπει να κάνεις με το που θα φτάσει στα επιθυμητά λίτρα ο μετρητής;
Λες επιτακτικά στον έμπορα να αδειάσει τη μάνικα με όσα λίτρα έχει μέσα της, στη δεξαμενή σου. Διότι αν δεν τα αδειάσει στη δεξαμενή σου, το βράδυ που θα επιστρέψει, θα ανοίξει το καπάκι της δεξαμενής του φορτηγού του και θα αδειάσει εκεί από 40 έως 70 λίτρα.
Κόστος χασούρας; Από 35 έως 65 ευρώ στη καλύτερη (με δεδομένα τιμών σήμερα 24/11/2016).
Αν δεις τον έμπορα να σταματάει πριν φτάσει η μάνικα στα επιθυμητά λίτρα τη παροχή πετρελαίου, σημαίνει απλά ότι σταματάει τη ροή πετρελαίου και αρχίζει τον εξαερισμό ή πιο λαϊκά τη ροή κοπανιστού αέρα. Εκεί η χασούρα είναι σίγουρα πολύ πιο μεγάλη. Αν δεν τον “σβερκώσεις” επί τόπου και δεν διαπιστώσεις ότι σε έχει “κλέψει” από 100 λίτρα και άνω, τότε δεν έχεις καμία απολύτως απόδειξη αφού ο μετρητής όντως γράφει τα επιθυμητά λίτρα, άρα αυτομάτως ο παράνομος γίνεται νόμιμος και με τη βούλα.
Δες και κάποιες συμβουλές πιο κάτω, γιατί η μπίζνα των εμπόρων εις βάρος μας είναι τεράστια.
Για να μη βρεθούν προ αρνητικών εκπλήξεων, οι καταναλωτές θα πρέπει:
– Να συγκρίνουν προσεκτικά τις αναγραφόμενες τιμές στα πρατήρια της περιοχής τους (τα πρατήρια καυσίμων υποχρεούνται να αναγράφουν τις τιμές των καυσίμων σε φωτεινές πινακίδες εμφανείς στους καταναλωτές) και να βεβαιώνονται ότι οι τιμές αυτές αφορούν την παράδοση κατ’ οίκον και την ποσότητα που επιθυμούν, πριν επιλέξουν προμηθευτή.
– Να φροντίζουν να τηρούνται όλα τα ενδεδειγμένα μέτρα ασφαλείας κατά την παραλαβή του πετρελαίου, προς αποφυγή ατυχημάτων.
– Να προσέχουν το χρώμα του πετρελαίου να είναι ζωηρό κόκκινο και όχι θολό διότι το χρώμα αποτελεί ένδειξη της ποιότητας του πετρελαίου.
– Να επιβλέπουν και οι ίδιοι την καταγραφή της ποσότητας του πετρελαίου που υπάρχει στην δεξαμενή πριν και μετά την παραλαβή, πάντοτε παρουσία του βυτιοφορέα.
– Να μην εμπιστεύονται μόνο το μετρητή του βυτιοφόρου, αλλά να χρησιμοποιούν για επαλήθευση και δικό τους διαγραμμισμένο μέτρο ή βέργα, με την προϋπόθεση το μεν μέτρο να είναι άκαμπτο, με σωστή διαβάθμιση και πλήρως ανεπτυγμένο η δε βέργα ευθεία, χωρίς στρεβλώσεις.
– Το μέτρο ή η βέργα να τοποθετούνται στο ίδιο σημείο και κατά την προμέτρηση και κατά την επιμέτρηση να ακουμπούν απευθείας στον πυθμένα της δεξαμενής και να τοποθετούνται κατακόρυφα μέσα στη δεξαμενή.
– Να γνωρίζουν πόσα λίτρα πετρελαίου αντιστοιχούν σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής τους. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι να γνωρίζουν τις εσωτερικές διαστάσεις της δεξαμενής. Π.χ. αν μια δεξαμενή ορθογώνιας διατομής έχει μήκος 1,5 μέτρο, πλάτος 1 μέτρο και ύψος 1 μέτρο, τότε η συνολική χωρητικότητά της είναι 1,5 κυβικό μέτρο (1,5x1x1=1,5) ή 1500 λίτρα. Επομένως, σε κάθε εκατοστό ύψους της δεξαμενής αντιστοιχούν 15 λίτρα (1500:100=15).
– Να προσέχουν ώστε η μάνικα του μεταφορέα να είναι άδεια πριν από την παραλαβή όσο και μετά την παραλαβή του πετρελαίου.
– Να προσέχουν στο τέλος της παράδοσης, όταν αδειάζει η μάνικα, να σταματήσει να μετρά και ο μετρητής.
– Να μετρούν την ανύψωση της στάθμης του πετρελαίου μέσα στη δεξαμενή, αφού κατασταλάξει ο αφρός και έχουν πρώτα παρέλθει 5-6 λεπτά, παρουσία του βυτιοφορέα.
– Να έχουν υπόψη τους ότι η ένδειξη στάθμης στις πλαστικές δεξαμενές δε θεωρείται αξιόπιστη, εξαιτίας της παραμόρφωσης του σχήματος των δεξαμενών αυτών όταν γεμίζουν με υγρό.
– Αν χρησιμοποιούν μετρητή δεξαμενής (βασίζεται στην αρχή των συγκοινωνούντων δοχείων), να προσέχουν ώστε το περιεχόμενο του σωλήνα στάθμης να είναι όμοιο με το περιεχόμενο της δεξαμενής, και όχι κάποιο ελαφρύτερο υγρό (θα εμφανίσει υψηλότερη στάθμη πετρελαίου από την πραγματική λόγω διαφοράς του ειδικού βάρους του υγρού).
Εντούτοις, σημειώνεται, ο μετρητής μπορεί να έχει αποκλίσεις 0,5-1,5 εκ. αν το ειδικό βάρος του πετρελαίου που βρίσκεται μέσα στον μετρητή διαφέρει από εκείνο της δεξαμενής. Αυτό μπορεί να οφείλεται είτε σε διαφορετική παρτίδα πετρελαίου είτε στη διαφορά θερμοκρασίας μεταξύ μετρητή και δεξαμενής.
Σε περίπτωση διαφωνίας επί της μέτρησης υπερισχύει η ένδειξη της βέργας. Σε κάθε περίπτωση να βεβαιώνονται ότι ο προμηθευτής δεν επεμβαίνει με οποιοδήποτε τρόπο στο σωλήνα στάθμης.
– Να ζητούν να αναγράφεται στην απόδειξη πληρωμής το ύψος της στάθμης της δεξαμενής που μετρήθηκε πριν και μετά την παραλαβή και όχι μόνο τα λίτρα. Επίσης, να υπάρχουν συμπληρωμένα όλα τα απαιτούμενα από το νόμο στοιχεία (όπως ονοματεπώνυμο και διεύθυνση του πελάτη, ποσότητα, ημερομηνία και ώρα παράδοσης κ.λ.π.). Σε κάθε άλλη περίπτωση να σημειώσουν τις λέξεις «με κάθε επιφύλαξη».
– Να μην αφήνουν τον καυστήρα πετρελαίου να λειτουργεί χωρίς καύσιμα, γιατί έτσι καταστρέφεται η αντλία και το μπεκ. Επομένως, πρέπει να είναι ανοιχτός ο διακόπτης παροχής της δεξαμενής και να υπάρχει πετρέλαιο σε αυτήν.
– Πρέπει να πραγματοποιούν τουλάχιστον μια φορά το χρόνο συντήρηση-ρύθμιση του συστήματος της κεντρικής θέρμανσης (έτσι καταναλώνεται λιγότερο πετρέλαιο, επιτυγχάνεται η εξοικονόμηση χρημάτων και υπάρχει αποφασιστική συμβολή στη δημιουργία καθαρότερου περιβάλλοντος). Ο καταλληλότερος χρόνος για τη συντήρηση της εγκατάστασης είναι αμέσως μετά τη λήξη της περιόδου θέρμανσης (δηλ. Απρίλιο-Μάιο) ώστε να μη μείνουν τα κατάλοιπα της καύσης, κατά την περίοδο του καλοκαιριού, οπότε καθίσταται πιο δύσκολος ο καθαρισμός της.